[VIDEO] Makan Tepi Jalan Tunggu Job Masuk, Bapa Diarah Cuti Tanpa Gaji Ikut Anak Hantar Barang

Perlaksanaan sekatan pergerakan penuh dilaksanakan oleh kerajaan ekoran jumlah jangkitan pandemik yang dicatatkan ketika ini berada di tahap yang membimbangkan.

Namun begitu, perlaksanaan itu turut memberi kesan kepada sesetengah pekerja yang perlu dicutikan sementara waktu ketika ini.

Tidak dinafikan ramai yang terjejas ketika ini dan mencuba pelbagai kerja sambilan yang boleh dilakukan demi menjana pendapatan sementara.

Bapanya diarahkan bercuti tanpa gaji

Menerusi satu video di aplikasi TikTok, seorang anak meluahkan kesedihan mengenai bapanya yang terpaksa bercuti tanpa gaji.

Dalam video berdurasi 19 saat itu menunjukkan bapa pemuda tersebut sedang menikmati nasi bungkus di tepi jalan ketika menemaninya keluar bekerja sebagai penghantar barang.

Menurut pemuda berkenaan, Aiman Haziq Ishak berkata, bapanya yang bekerja sebagai pemandu bas untuk sebuah kolej diarahkan bercuti tanpa gaji sejak ‘total lockdown’ 1 Jun lalu.

Lebih 10 tahun sara keluarga dengan pendapatan sebagai pemandu bas

Ujar anak muda berusia 20 tahun itu, bapanya yang berumur 58 tahun terpaksa akur meskipun berat menerima keputusan itu kerana perlu menyara keluarga.

“Ayah dah lama berkhidmat sebagai pemandu bas, sejak saya kecil lagi. Lebih 10 tahun ayah menyara keluarga dengan pendapatan sebagai pemandu bas.”

Saya kasihan tengok ayah bersedih

“Saya kasihan tengok ayah bersedih, sekarang pula lockdown disambung lagi dua minggu. Entah bila ayah dapat bekerja semula,” ujarnya kepada mStar.

Oleh kerana tidak mahu melihat bapanya terus bersedih, Aiman mengajak bapanya untuk menemaninya keluar bertugas sebagai penghantar barang.

Saya ajak ayah keluar bekerja ikut saya

“Saya ajak ayah untuk ikut saya. Ayah berminat dan tugasnya lebih kepada memandu kereta.”

“Manakala saya akan melakukan tugas mengambil dan menghantar barang-barang ke lokasi.”

Tak banyak untung tapi naikkan semangat ayah

“Mungkin tak banyak untung yang kami boleh dapat dengan kerja bersama, tapi membantu menaikkan semangat ayah untuk cari rezeki,” ujarnya yang berasal dari Kuala Lumpur.

Mengenai video yang tular, dia yang baru bekerja sebagai penghantar barang sejak bulan lalu menjelaskan ketika itu mereka sedang berehat pada waktu petang.

Sedih tengok ayah makan tepi jalan

“Selalunya kalau saya kerja seorang, saya akan balik ke rumah untuk makan. Tapi ayah kata jauh kalau balik, jadi kami berehat saja di tepi jalan.”

“Saya sedih masa tengok ayah makan tepi jalan tu, tapi lagi sedih kalau ayah susah hati sebab tak ada income.”

Inome dibahagikan untuk ayah juga

“Sekarang ni ayah bersemangat untuk kerja, dan income dibahagikan untuk ayah juga,” katanya yang merupakan anak keempat daripada enam beradik.

Menurut Aiman, bapanya disifatkan sebagai seorang yang tegas dan begitu mementingkan disiplin khususnya dalam mendidik anak-anak.

Ayah pesan kerja kena bersungguh-sungguh

“Ayah kata kalau dalam apa-apa pun, disiplin perlu diutamakan. Kalau kerja kena bersungguh-sungguh, kena mulakan dari awal jangan sampai tertangguh,” ujarnya.

Ujar Aiman, kesungguhan bapanya dapat dilihat dengan waktu perkhidmatan mereka lebih panjang berbanding ketika dia melakukan tugas itu seorang diri.

Ayah sanggup kerja sampai malam

“Kalau sebelum ini, biasanya saya akan kerja dari pagi sampai pukul 4 atau 5 petang, dan selepas itu balik. Tapi ayah kata lebih baik kerja sekurang-kurangnya sampai 8 malam.”

BACA: “Tak sempat nak susukan lagi..” Ketiga-Tiga Anak ‘Pergi’ Dalam Pelukan, Wanita Ini Luah Rasa Sayu

“Lebih lama bekerja, insyaAllah lebih banyak job akan dapat. Sementara tunggu job penghantaran masuk (menerusi aplikasi), kami akan tunggu atau berehat kat tepi jalan.”

Ayah nampak lebih bersemangat

“Tapi ayah lebih suka berada di luar, daripada duduk rehat atau makan dalam kereta. Itu yang ayah lebih suka makan tepi jalan. Syukur, ayah lebih nampak bersemangat,” katanya.

@aimann.haziq##fyp ##fypシ♬ Giveon Cover If I Aint Got You – Raed ツ

Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen turut sebak mendengar cerita mengenai ayah lelaki ini.

Mereka turut mendoakan agar dua beranak ini dimurahkan rezeki dan semoga ayahnya kembali bersemangat untuk terus bekerja.

Default image
admin
Articles: 818