“Biasanya isteri ni sayang suami sebab suami berduit,” Salahkah Saya Melindungi Isteri?

Assalamualaikum admin. Mohon share cerita saya untuk saya dapatkan pandangan dari warga IIUM Confession. Seumur hidup saya, saya dibesarkan dari keluarga yang mak dan ayah bercerai. Saya dibesarkan oleh ayah saya. Sejak dari umur 2 tahun, saya tak pernah tengok muka mak kandung saya. Ayah saya tak pernah cerita siapa mak saya dan punca mereka [...]

Assalamualaikum admin. Mohon share cerita saya untuk saya dapatkan pandangan dari semua netizen.

Seumur hidup saya, saya dibesarkan dari keluarga yang mak dan ayah bercerai. Saya dibesarkan oleh ayah saya. Sejak dari umur 2 tahun, saya tak pernah tengok muka mak kandung saya.

Ayah saya tak pernah cerita siapa mak saya dan punca mereka bercerai. Alasannya, ayah tak nak cerita perkara buruk tentang mak saya. Takut saya hilang hormat dan sebagainya.

Tak dinafikan saya menjadi anak kesayangan ayah saya kalau nak dibandingkan dengan adik-beradik lain.

Sewaktu umur saya 27 tahun, saya ditemukan kembali bersama mak saya. Alhamdulillah, mak saya terima saya dengan baik. Sewaktu itu, baru saya tahu cerita sebenar penceraian ayah saya.

Tapi ini dari sebelah pihak. Dari situ diceritakan nenek merupakan punca mereka bercerai. Nenek tak suka pada mak sebab mak tak bekerja (ini apa yang mak cerita). Nenek kerap marah mak. Sampai satu masa, mak tak tahan, mak marah nenek.

Ayah dapat tahu, ayah marah mak dan mereka bercerai. Bila saya balik jumpa ayah, saya tanya dengan ayah. Ayah tak setuju dengan jawapan mak. Tapi masih tak cerita perkara sebenar. Ayah tidak mahu saya hilang hormat pada mak. Saya terima jawapan dua-dua pihak.

Selepas bertunang, saya dan bakal isteri (sekarang dah sah isteri) membuat persiapan untuk berkahwin. Pada awalnya, hubungan kami direstui oleh ayah dan mak. Sebab bakal isteri pakai tudung labuh dan cantik. Baru habis belajar dan tengah cari kerja masa tu.

Nak dijadikan cerita, rupanya, status bakal isteri saya anak tidak sah taraf. Bagi saya, perkara ini bukan perkara yang besar.

Bakal isteri tidak bersalah, yang salah mak dan ayah dia. Memang ada tips untuk memilih isteri (dari sudut agama). Agama, Rupa, Keturunan, Harta.

Pada pendapat saya, alangkah baiknya keluarga saya kalau saya mensucikan semula keturunan isteri saya dengan perkahwinan yang sah.

Tapi malangnya ayah saya menentang dengan keras. Dia marah sebab saya berkeras untuk kahwin dengan bakal isteri.

Waktu ni, bakal isteri dah mengalah dan niat untuk pulang semula cincin tunang. Saya buntu. Saya mengambil langkah untuk bercerita dengan mak saya. Mak saya sokong saya untuk teruskan perkahwinan dengan bakal isteri.

Mak saya telefon bakal isteri dan brainwash sampai dia setuju untuk kahwin dengan saya. Alhamdulillah.

Ayah saya dapat tahu, marah dengan saya dan merajuk (tak angkat telefon dan tak balas whatsapp). Pujuk punya pujuk, akhirnya ayah pun bersetuju. Alhamdulillah.

Selepas berkahwin, isteri duduk di rumah ayah. Sementara waktu sebelum saya dapat rumah. Alhamdulillah, isteri disahkan mengandung (bunting pelamin).

Datanglah rezeki saya dapat menyewa rumah di kawasan tempat saya bekerja. Isteri ikut bersama. Dia tak bekerja. Gaji saya cukup untuk tampung keperluan kami berdua.

Isteri ada satu perangai, dia tak boleh tengok habuk. Habis dia panjat kerusi, meja nak cuci habuk. Masa anak dalam kandungan 2 bulan, isteri panjat mangkuk tandas nak cuci habuk dekat tandas. Tergelincir dan jatuh. Isteri mengalami keguguran. Allahuakbar.

Isteri jadi meroyan. Malam-malam bangun nak buka pintu rumah (jam 2-3 pagi). Katanya anak kami datang. Nasib la saya tidur peluk dia. Sedar la bila dia nak bangun. Saya tarik balik suruh dia tidur.

Bila ayah saya tau cerita isteri keguguran, ayah saya tenang dan bagi tahu untuk banyakkan bersabar. Mak saya sebaliknya. Habis dimarahnya isteri kerana tak pandai jaga kandungan.

Saya setuju juga dengan mak sebab isteri gatal sangat nak buat kerja-kerja susah. Bagi tahu pada saya, saya akan buat. Degil. Alasan sebab tak nak susahkan saya.

Sebab saya dah bekerja di siang hari. Selepas kejadian hampir 2 tahun, isteri tak mengandung. Mak sering kali tanya dengan isteri bila nak mengandung. Isteri selalu stress dengan soalan mak. Bila pergi jumpa doktor, dua-dua tidak bermasalah. Cuma belum rezeki.

2 tahun selepas tu, isteri saya mengandung semula. Ayah dan mak kembali gembira. Selalu pesan pada saya. Suruh isteri duduk dan jangan buat kerja-kerja lasak. Okay. Nak jadikan cerita, isteri alahan teruk. Memang dia tak boleh buat kerja. Melepet je dekat katil.

Saya belikan dia makanan pagi, tengah hari dan malam. Bila kandungan dah berusia 5 bulan baru alahan dia kurang. Waktu ni dah boleh buat kerja rumah sikit-sikit.

Masa ni, mak sering kali video call isteri. Tapi isteri jarang-jarang angkat sebab tak reti nak berbual dengan orang tua.

Biasanya kalau saya ada dirumah baru dia angkat. Sampai kandungan berusia 7 bulan, saya patah bahu sebab main rugby.

Allahuakbar. Dugaan. Isteri kena uruskan diri sendiri dan saya. Beli barang rumah, hantar saya ke hospital, bersihkan rumah dan lain-lain. Dengan keadaan perut dah besar, memang satu kesukaran.

Satu hari, mak saya wasapp dengan isteri. Masa ni isteri tengah keluar beli barang dapur. Borak-borak biasa.

Tiba-tiba mak cakap dengan isteri yang biasanya isteri ni sayang suami sebab suami berduit (tak pasti sama ada dia tujukan kepada isteri atau tidak).

Dalam keadaan emosi tidak stabil, isteri terasa dan balas wassapp dan tanya mak saya macam tu ke dengan ayah saya?

Mak saya menafikan dengan menyatakan mak saya berbeza. Wassapp tu berhenti disitu sebab isteri saya terasa dengan mak saya. Isteri saya balik dan bercerita dengan saya.

Saya cakap, mak saya bergurau dengan isteri. Tapi isteri saya masih terasa hati. Saya faham keadaan tersebut. Saya yang tak beri isteri bekerja sebab nak isteri sentiada bersama dengan saya.

Selepas kejadian tersebut, mak saya kerap hubungi saya (macam insecure hilang saya). Isteri perasan tapi saya suruh buat biasa.

Ada satu pagi, saya dekat dalam tandas. Tengah buang air besar sambil main game. Mak saya video call. Sejujurnya, saya tak boleh nak angkat (tengah ook ook kot). So saya biarkan. Ingat nak call balik. Tapi lupa. Typical lelaki normal.

Esoknya, mak saya wasapp dengan saya. Kenapa tak angkat call dia. Saya ambil jalan mudah, saya cakap saya demam. Terus dia marah isteri saya (dalam wasapp saya). Kenapa isteri saya tak boleh bagi tau dia?

Dalam keadaan marah tu, terluah segala isi hati mak saya. Isteri saya cuma mata duitan. Nak barang-barang mahal. Tak boleh hidup susah.

Dan paling saya tak boleh terima, mak saya menyesal sebab tak ikut cakap ayah saya. Sebab keturunan isteri saya bukan dari keturunan yang baik. Saya tersentap dan terus membalas wasapp mak saya.

Siapa pon keturunan isteri saya, bukan hak siapa-siapa untuk hina. Saya hidup dengan dia, saya lebih kenal siapa isteri saya. Kami pernah hidup dengan duit poket RM50 untuk seminggu sebelum gaji. Isteri saya tidak pernah merungut.

Sebelum akhiri wasapp, saya mohon maaf dengan mak saya dan saya minta untuk menjauhkan diri dari mak saya.

Alhamdulillah, anak saya selamat dilahirkan dengan comel. Perempuan. Mak saya wasapp saya, sampai hati tak bagi tahu dia. Saya tak balas. Saya belum bersedia.

Saya harap mak saya sedar dulu kesalahan dia dengan isteri saya. Walaupon saya anak mak, mak tu syurga saya, tapi, boleh ke saya ikut sahaja apa yang mak kata?

Walaupun apa yang dikata tidak betul? Biarkan sahaja perasaan isteri terabai asalkan perasaan mak diutamakan? Bila orang kata mak ada satu, isteri boleh cari lain, memang isteri ni mainan ke? Boleh pakai, buang macam tu je?

Saya tak setuju. Bila saya google dan cari dekat youtube, ramai alim ulama bagi tahu suruh bersabar dan jaga mak. Saya buntu. Salah ke saya untuk lindungi isteri saya? Mohon pandangan semua.

Default image
admin
Articles: 818

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.