“Jagalah anak tiri tanpa harap apa-apa bila..” Faezah Elai Kongsi Bukan Mudah Jadi Ibu Tiri

Selebriti popular, Faezah Elai berkongsi cabaran bergelar ibu tiri terutamanya apabila perlu berdepan dengan pelbagai persepsi umum dengan status tersebut.

Menurut Faezah, kredibiliti seseorang ibu tiri sering dipertikai sekiranya terjadi sesuatu hal terhadap anak yang dijaga.

Bukan tugas mudah

“Menjadi ibu tiri bukan satu tugas yang mudah. Sering disalah faham oleh masyarakat, peranannya kurang diiktiraf.

“Jika sesuatu berlaku dengan anak tiri, andalah akan dipersalahkan. Masyarakat akan kata ‘duduk dengan mak tiri macam tu lah, mana sama macam duduk dengan mak sendiri. Mesti stres dengan mak tirilah tu’.

“Namun, jika mereka berjaya, semua kredit akan ditujukan kepada ibu kandung. Depa akan kata, ‘Tengok, walaupun dia ibu tunggal, tetap berjaya didik anaknya. Wanita tabah!’. Walau hakikatnya anak-anak duduk dengan mak tiri,” katanya menerusi satu entri di Instagram.

Tak bercakap tentang kehidupan dirinya

Begitupun, kata Faezah, apa yang dikongsikannya itu tidak ada kena mengena dengan kisah dirinya yang selama ini turut membesarkan tiga orang anak tiri.

“Jangan salah sangka, saya tidak bercakap mengenai kehidupan saya. Saya bertuah mempunyai tiga anak angkat yang sangat memahami. Ya, saya sudah menjaga anak-anak tiri saya sejak saya berkahwin.

“Saya amat menghormati perasaan ibunya, dan sebab itulah saya tak pernah berkongsi apa-apa pun mengenai anak tiri saya,” katanya

Ibu tiri berhak terima penghormatan

Namun begitu, menurutnya lagi, ibu tiri juga berhak menerima penghormatan sama seperti seorang ibu kandung.

“Ibu tiri berhak menerima penghormatan sama seperti ibu lain. Mereka curahkan masa, tenaga dan kasih sayang kepada anak yang mereka sendiri bukan lahirkan.

“Jadi, kepada ibu-ibu di luar sana, jika anak anda mempunyai ibu tiri yang menjaga mereka, andalah ibu yang bertuah!

“Beritahu mereka bahawa tak salah menyayangi ibu bapa tiri. Bukannya cucuk anak suruh benci, tapi hang tak bela anak hang, mak tiri yang bela,” katanya.

Jangan harapkan balasan

Dalam pada itu, Faezah turut menasihati ibu-ibu tiri di luar sana untuk tidak mengharapkan sebarang balasan daripada segala pengorbanan yang dibuat selama ini.

“Kepada ibu-ibu tiri, ingatlah, sesiapa pun boleh menjadi seorang ibu. Menjadi seorang ibu tidak memerlukan pertalian darah, ia hanya perlukan diri anda untuk seseorang yang anda sayang.

“Mak tiri, jagalah anak-anak tiri tanpa mengharapkan apa-apa bila anda dah tua. Buatlah dengan ikhlas sebab kalau mengharap nanti sendiri kecewa,”

 

View this post on Instagram

 

Very long caption for Stepparents.. Being a stepmom is not an easy job.. Misunderstood by society,the roll receives little recognition.. If something goes wrong with ur stepchildren,u are the one to be blame.. Society will say “Dok ngan mak tiri,mcm tu lah.. mana sama mcm dok ngan mak sendiri..mesti stress ngan mak tiri la tu” But if they succeed,all the credit will be given to the biological mother.. Depa akan kata “Look!! Even though she’s a single mom but she managed to educate her children.. how impressive!! Strong women!!” Walau hakikatnya anak2 dok ngan mak tiri.. 🙄 What kinda mentality is this?? Ni bukan zaman cinderella mak tiri buat naya kt anak tiri.. Its 2020!! Lani anak2 tiri lg byk korey drp mak tiri,silap sikit viral.. . Dont get me wrong,i’m not talking about my life stories.. I’m blessed to have 3 stepchildren who are very understanding.. Yes.. indeed I have been taking care of my stepchildren since I got married.. I have a lot of respect for their mother’s feelings and because of that I never shared any pounds about my stepchildren because I was worried that their mother would be upset with them.. . Stepmoms deserve the same respect a mother would receive,they pour all of their time,energy and love into a child that they didn’t even create.. . So to all moms,if ur children have a stepmom that cares for them,u are one lucky mother!! Free ur child from loyalty.. tell them its ok to love ur stepparent..bukan cucuk anak suruh benci tp hg tk bela anak hg,mak tiri yg bela.. . So STEPMOMS remember this, anyone can be a mom.. it takes a fearless warrior to be a STEPMOTHER!! . BEING A MOTHER DOESNT REQUIRE BLOOD.. IT REQUIRES BEING THERE FOR SOMEONE U LOVE.. . P/s : mak tiri,jaga lah anak2 tiri tanpa mengharapkan apa2 bila ampa dh tua.. buat lah dgn ikhlas sbb klu mengharap,nanti sendiri kiciwa.. . #stepmomlife #stepparentsmatter #iamawarrior #proundstepmom #feelingblessed #alhamdulillah #faezahelai #iamastepmom #lovelovelove #positivevibes

A post shared by faezahelai (@faezahelai) on

Faezah Elai telah mendirikan rumah tangga dengan seorang pengarah, Heykal Hanifah pada September 2011.

Hasil perkongsian hidup, pasangan ini telah dikurniakan dua orang cahaya mata, Dealova Heyrinna, 7, dan Auroroa Heyrinna yang berusia 4 tahun.

Faezah juga menjaga tiga orang anak tirinya iaitu Luqman Hakim, Sarah dan Luq Adam.

Default image
admin
Articles: 818

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.