“Ayah tiada, mak taknak buat semperit!” Bapa ‘Pergi’ Mengejut, Ramalan Hidup 4 Hari Jadi Kenyataan

Menghadapi hari ‘pemergian’ kedua orang tua bukanlah suatu perkara yang mudah. Namun, siapalah kita untuk menidakkan takdir ketentuan Illahi?

Sama seperti apa yang dihadapi oleh Nurul Frisha Natasya, 23, apabila bapanya, Razman Azli Fadillah, 50, menghembuskan nafas terakhir akibat kanser paru-paru tahap empat pada 11 Oktober tahun lalu.

Menerusi laporan mStar, Frisha mengakui sukar untuk menerima pemergian mengejut itu memandangkan bapanya jatuh sakit dalam tempoh enam bulan sahaja.

“Ayah saya bermula dengan demam-demam pada Disember 2019. Dalam seminggu sampai empat hari demam. Kemudian bulan Mac tahun lalu dapat tahu ayah ada kanser paru-paru.

“Dalam bulan April kami dapat tahu dah tahap empat. Selepas itu berat ayah daripada 90 kilogram (kg) turun jadi 70 kg.

“Ayah dimasukkan ke hopsital. Kemudian kami bawa balik dan ayah meninggal di rumah,” ujarnya kepada media.

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir pada tahun lalu.

Tambah Frisha, doktor pada waktu itu menjangkakan bapanya hanya mampu bertahan selama empat hari selepas dibawa balik ke rumah.

“Masa kami nak bawa balik ayah ke rumah, doktor kata ayah hanya ada masa empat hari lagi.

“Tapi kita orang Islam, kita serahkan semuanya pada Allah. Tapi memang betul ayah meninggal empat hari kemudian

“Khamis kami bawa balik, Jumaat ayah dah tak sedarkan diri dan meninggal pada Ahad,” ujar anak sulung daripada empat beradik itu.

Kata Frisha lagi, hari raya tahun ini juga pastinya suram tanpa kehadiran bapanya.

Malah, segala kenangan lalu termasuklah kuih raya kegemaran arwah kini tinggal kenangan sahaja.

“Terlalu banyak kenangan. Biasanya setiap tahun kami akan buat semperit sendiri. Tak pernah beli.

“Masa sakit hari tu pun ayah ada sebut mengenai semperit. Bila dia dah tak ada, emak pun tak nak buat semperit. Nanti makin teringat.

“Raya tahun ni tiada apa-apa, baju raya pun tak beli. Biasa tahun-tahun sebelum ni, kecoh waktu nak berbuka.

“Susah nak terima. Mak tak biasa berjauhan dengan ayah, kami pun macam tu,” ujarnya yang sudah berumah tangga dan menetap berhampiran kediaman keluarganya di Gopeng, Perak.

Dalam pada itu, video yang dikongsi Frisha ke TikTok, memaparkan kenangan sewaktu bapanya dimasukkan ke hospital turut menjadi tular.

Kata Frisha, dia sebak membaca segala komen netizen, termasuklah yang senasib dengannya.

“Saya kongsi di TikTok untuk simpan sebagai kenangan. Saya terkejut bila tengok jumlah tontonan.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by YOY Network (@yoynetwork)

“Saya rasa terharu baca komen, orang cakap video saya membuatkan mereka lebih menghargai mak ayah selagi mereka masih ada.

“Lagi sedih, ada juga yang komen, bercerita mengenai bapa mereka yang baru meninggal dunia,” ujarnya lagi.

Follow YOY Network di laman Instagram untuk pelbagai info dan video menarik!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by YOY Network (@yoynetwork)

Default image
admin
Articles: 757